Vadertjesdag - Reisverslag uit Antwerpen, België van Ilse Lollinga - WaarBenJij.nu Vadertjesdag - Reisverslag uit Antwerpen, België van Ilse Lollinga - WaarBenJij.nu

Vadertjesdag

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Maart 2013 | België, Antwerpen

Lieve papa,
Dit eerste deel van mijn verslag is speciaal voor jou:
Ik wens u een plezante vadertjesdag vandaag. Ik hou kei veel van u.
Een dikke knuffel van uwe dochter.



Voor iedereen die het nog niet begrepen had, in België is het vandaag Vaderdag.

Vannacht om 00.27 keek ik voor het laatst op de klok, en vanochtend om 07.00 ging de wekker alweer. Na een snelle douche en een nog sneller ontbijt (wees gerust, ik heb 3 boterhammen en cornflakes met yoghurt gehad) vertrok ik samen met mijn Belgische groepsgenoten richting “het gouden anker”. Ik ben er pas 3 dagen, en wijk nu alweer af van het normale programma… ’t is toch wat met mij. De rest van de groep kon een uur langer slapen maar had vervolgens een saaie lezing en ik zat lekker tussen de oude “vadertjes” om gewoon eens te vragen hoe het met ze ging en of ze het naar hun zin hadden. De vadertjes (alle mannen) in het gouden anker kregen een ontbijt aangeboden voor vaderdag en dus leek het ons een goed idee om op dat moment de gesprekken met ze te voeren. Er hing een ontspannen sfeer en de ouderen vonden het super om hun verhaal te kunnen doen. Best bijzonder, ik ken ze niet, spreek niet eens hun plezant klinkende taaltje, zeg alleen dat ik uit Nederland kom, dat mijn naam Ilse is, en dat ik hier ben voor een IP, en vervolgens komen er hele levensverhalen op tafel. Geen problemen natuurlijk, die vertel je niet… Dat was de conclusie van vanochtend.
Na de gezellige en informatieve ochtend kwamen we halverwege de lezing binnen. Er waren wat mooie woorden in die powerpoint presentatie verwerkt eigenview bijvoorbeeld. Maar veel meer heb ik er niet van meegekregen want ik heb tijdens de lezing alle gesprekken uitgewerkt die ik ’s ochtends gevoerd had.

’s Middags kregen we tijd voor groupwork. O trouwens, dat programma uit mijn eerste bericht klopt al lang niet meer. Het wordt steeds veranderd, en vervolgens op een website gezet. Alleen heb ik maar heel weinig momenten internet, dus het is maar gewoon hopen dat je het juiste programma volgt. Maar tijd voor groupwork dus. We moeten bijna elke dag een presentatie voorbereiden over de dag ervoor. Dus daar zijn we mee begonnen. We hebben als groep besloten er weinig aandacht aan te besteden zodat we veel bezig kunnen met ons eigen project. En binnen een half uur was de presentatie dus af. Vervolgens een brainstorm sessie over de opdracht die we hebben vanuit het Gouden Anker. We willen ons gaan richten op de intake en kijken of we een soort maatjesproject kunnen starten. Iets wat ze hier in België nog niet kennen.
Al met al weer een drukke volle dag. Tussendoor werk ik ook nog wat aan het project dat in Nederland loopt. Al zal ik nu maar geen belangrijke documenten gaan schrijven, want voor mijn gevoel is mijn Nederlands niet zo goed meer.

Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin. Ik ben positief verrast door mezelf omdat ik merk hoe makkelijk ik mijn weg vind in de stad. Ik zie de meeste anderen heel krampachtig doen als de Belgen hun eigen ding gaan doen. Je ziet de vraagtekens groeien als de Belgen weg gaan. HELP!? Waar moet ik heen, wat kan ik doen? En ik loop ondertussen met een klein kaartje (plattegrond) rond in mijn jaszak, en loop de halve stad af. Ik investeer in de Nederlandse economie door pannenkoeken en stroopwafels te halen in de AH. ’t Is leuk om te ontdekken hoe zelfstandig ik mijn weg kan vinden in een onbekende stad en dan ook nog gewoon de Nederlandse dingen hahahaha. Ben eigenlijk wel trots op mezelf :D

En dat lieve lezers lijkt me een mooie conclusie voor vandaag.
Dus nu knus naar jullie warme nestjes, en denk erom:
oogjes dicht en snaveltjes toe
Slaap lekker


  • 20 Maart 2013 - 10:41

    Eva:

    Ik zie je helemaal lopen in die stad, verbaasd me niets dat je je goed kan redden. Fijn dat je het naar je zin hebt!
    groetjes,
    Eva

  • 20 Maart 2013 - 18:41

    Duurt:

    Ha, nu snap ik de SMS over vadertjesdag :-)
    Ik denk dat onze ervaring met vakantie in het buitenland heeft geholpen om gewoon op pad te gaan. Leuk om te lezen heo het je vergaat. X Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Antwerpen

IP Antwerpen

Ik ga komende zondag 17-03-2013 naar Antwerpen voor een IP (intensive program). Tijdens dit IP komen er studenten uit 7 verschillende landen bij elkaar om te werken aan projecten die te maken hebben met ouderen en de samenleving.

Dit is de omschrijving van het project aar ik aan ga werken:

In de huidige maatschappij de levensduur van mensen toeneemt en ouderen worden gestimuleerd om langer te werken. Tegelijkertijd in België er een grote tekort aan mensen die in de ouderenzorg willen werken als verpleegkundige of verzorger. De combinatie van deze twee feiten zorgt er voor dat het onmogelijk lijkt om de verpleeghuizen in stand te houden.

Binnen "Het Gouden Anker" moedigen we de mensen om een ​​deel van de oplossing zijn. Mobiele mensen kunnen hun minder mobiele bewoners helpen bij het intern transport. Ook kan men helpen bij het opdekken en afruimen van de tafels. Bewoners kunnen medebewoners cursussen geven als vorm van animatie. Maar natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering in empowerment van onze bewoners.

De opdracht voor de leerlingen:
• Probeer de oudere centraal te zetten en vanuit daar te kijken welke opties er zijn om de empowerment nog meer te verbeteren.
• Maak een SWOT-analyse voor "het gouden anker" (sterkte, zwakte, kansen en valkuilen)?
• Hoe kunnen we de niet-mobiele bewoners betrekken bij het geheel?

Hier ga ik me samen met 2 studenten uit Finland, 2 studenten uit België en 1 student uit Polen 10 dagen lang mee bezig houden.
Hoe dat verloopt zal ik voor zover mogelijk schrijven in dit "reisdagboek"

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2015

voorbereiden

23 Maart 2013

kort berichtje, 't gaat super!

21 Maart 2013

woensdag

19 Maart 2013

Vadertjesdag

18 Maart 2013

vlindertjes en adrenaline
Ilse

Actief sinds 11 Maart 2013
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 4446

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2015 - 06 Oktober 2015

srprs.me

17 Maart 2013 - 28 Maart 2013

IP Antwerpen

Landen bezocht: